Hirdetés

4 tipp arról, hogy hogyan lépj kapcsolatba a leendő befektetőddel

Nem magától értedődő, hogy alapítóként hogyan érd el, hogy felfigyeljen rád a befektető. Ehhez tudatosan kell kapcsolati hálót építened, azt használnod, jelen lenned az ökoszisztéma rendezvényein, és pozícionálni a vállalkozásod az online térben.

„A befektetővel való kapcsolat tulajdonképpen egy házasság, amit a befektető és a befektetést igénylő vállalkozás köt” – mondta Bedő Beatrix angyalbefektető, az Impact Hub Budapest társalapítója a Startup Safarin adott interjúnkban. Ahhoz azonban, hogy ez a házasság létrejöjjön, a feleknek először is meg kell ismerkedniük. Hogy ez hogyan történik, közel sem magától értetődő – a Sifted sikeres startupperek tippjeit gyűjtött össze ehhez.

Kérj ajánlást a közös ismerősöktől!

Mielőtt vaktában odamennél alapítóként egy befektetőhöz, érdemes átgondolni: van ehhez az emberhez kontaktom?

Sokkal hatékonyabb ismerkedés alakulhat ki ugyanis akkor, ha egy közös ismerős ajánl be a befektetőnek, akár személyesen ő mutat be téged.

Ilyen az emberi természet: sokkal könnyebben bízol meg abban, sokkal nyitottabb leszel arra az emberre, akiért – a bizalmi tőkéjét befektetve – egy általad ismert referenciaszemély garanciát vállal azzal, hogy bemutatja őt.

Attól sem kell megijedni, ha egy-egy ilyen bemutatás nem úgy sül el, ahogyan tervezted: ha megvan az alapvető szimpátia, még a vállalkozásod iránt végsősoron érdektelen befektetőtől is meg lehet kérdezni, hogy van-e olyan befektető társa, akivel összekötne téged.

Építsd tudatosan a kapcsolati hálód, és használd!

Könnyen előfordulhat ugyanakkor, hogy onnan jönnek a jó befektetők, ahonnan előzetesen nem számítasz rá. Ezért is érdemes diverz kapcsolati hálót kiépíteni, rajta lenni minél több és többféle befektető térképén.

Lehet, hogy amikor megismerkedsz egy angyallal vagy egy VC képviselőjével a CEE régióból, csak egy jót beszélgettek, de évekkel később, amikor már érettebb fázisba kerül a projekted, annyira releváns lesz számára, hogy be fog fektetni.

Gyarapítsd a tudásodat az ökoszisztémának szóló eseményeken!

Nem számít, mennyire vagy rutinos pitchelő, mindig lehet újat tanulni egy-egy startupoknak szóló eseményen. Már az is rengeteget dobhat a vállalkozásodon, ha beülsz mások pitcheire, és meghallgatod a befektetői visszajelzéseket.

Sosem árt, ha gyarapítod a tudásodat arról, hogy a befektetőknek mi számít igazán, mit keresnek a projektekben, milyen iparágspecifikus kihívásokkal szembesítik a vállalkozótársaidat, és ezekre ők hogyan reagálnak.

Ezzel a tudással felvértezve te is hatékonyabban tudod megteremteni a kapcsolatot azzal, akitől befektetést remélsz.

Legyél jelen az online adatbázisokban!

Van néhány mértékadó online adatbázis, ami összegyűjti az innovatív vállalkozásokat, és rendszerezetten elérhetővé teszi a befektetők számára. Ilyen például a Dealroom, a Crunchbase vagy a PitchBook.

Ezekben az adatbázisokban megjelenítheted a legfontosabb információkat a vállalkozásodról, amelyek számítanak a befektetőknél, valamint hírt is adhatsz magadról, az aktuális sikereidről.

Ezen felül szűrők segítségével böngészni is lehet a vállalkozók és a befektetők között: így könnyen előfordulhat, hogy egy ilyen adatbázisnak köszönhetően fogsz befektetői megkeresést kapni.

A kapcsolatba lépés és a kölcsönös szimpátia kiépítése után a következő lépcső, hogy meggyőzd arról a befektetőt, hogy érdemes neked pénzt adnia. Arról, hogy a pitcheddel hogyan vedd le a lábáról a befektetőt, ebben a cikkünkben írtunk.

NYITÓKÉP: Networking a Tőkeportál és az InnoMaker Partners közös rendezvényén, a 2023. évi Startup Mikulás Party-n. Forrás: Birkás Krisztián / MeOutGroup

Magához térni látszik az európai VC-piac: egy évtizede nem volt olyan alacsony a startupok értékcsökkenése, mint most

A PitchBook adatai szerint a lefelé irányuló cégértékelések aránya 2025 első negyedévében csupán 12,39 százalék volt – míg két évvel ezelőtt ugyanezen adat az összes befektetési kör értékelésének majdnem 18,5 százalékát tette ki.

Bővebben

Miért éri meg magyar startupperként részt venni egy nagy nemzetközi technológiai expón?

Szinte közhelyszámba megy, hogy egy nagy technológiai rendezvényen mennyi kapcsolatra lehet szert tenni – de pontosan milyenekre? Miről beszélgetnek ilyenkor a startupok képviselői, milyen konkrét lehetőségeket vázolnak fel nekik, és mennyi időbe telik, mire a cég ebből tényleges hasznot láthat. Az első GITEX EUROPE kiállítás magyar résztvevőit kérdeztük.

Bővebben