Hirdetés

Hogyan vonj be Series A befektetést?

Amikor egy startup Series A befektetést von be, esélyt kap arra, hogy a világmegváltó ötletből tényleg egy hosszútávon nyereséges vállalkozást faragjon. Ahhoz, hogy alapítóként minél felkészültebben állhass a befektetők elé, hozunk pár tippet.

Az egyik legnagyobb mérföldkő egy startup életében, amikor a seed fázist követően sikerül bevonnia egy Series A befektetést. Ekkor adódik meg ugyanis az esély arra, hogy a világmegváltó ötletből tényleg egy hosszútávon működőképes és nyereséges vállalkozás legyen.

Ekkorra van már a startupnak jó eséllyel egy piaci validáción átesett terméke vagy szolgáltatása, akár néhány alkalmazottja is, és ahhoz keresi a forrást, hogy azt még tovább fejlessze, bővítse a csapatát, miközben kilép a piacra, és elkezd érdemben bevételt termelni.

Ennek megfelelően egy Series A befektetés nagyságrendekkel nagyobb, mint az azt megelőző pre-seed és seed finanszírozás összege. Csak hogy két idei példával érzékeltessük: amíg a magyar edtech AI-startup, a Voovo pre-seed befektetésként 500 ezer dollárt (közel 460 ezer eurót) vont be, addig az úgyszint magyar, BNPL (buy now, pay later) PastPay ennek több mint 260-szorosát, 12 millió eurós dealt ütött nyélbe Series A befektetésként.

Mindezek miatt kiváltképp fontos, hogy az alapítók felkészülten álljanak azon kockázatitőke-befektetők elé, akiktől a Series A kört várják. A Sifted cikke alapján ehhez adunk pár tippet.

A nagy képet nézd!

Amíg egy pre-seed vagy seed fázisban még a jó ötletet, illetve a motivált alapítókat és csapatot keresi mindenekelőtt a befektető, a Series A befektetéshez ez nem elég. Itt a befektető már konkrétabban látni akarja, hogy hosszú távon hogyan lesz neki nyeresége abból, ha a bizalmát és a tőkéjét beléd helyezi.

Ezért nem egy-kettő, hanem jóval több lépéssel előrébb érdemes gondolkodnod, és bemutatnod a befektetőnek, hogy a vállalkozásod hogyan lesz képes növekedni, milyen úton lesz nyereséges, akár odáig, hogy hogyan fog eljutni a tőzsdei bevezetésig.

Tehát ne csak azt vázold fel, hogy az aktuálisan bevonni kívánt tőkét hogyan használnád fel, hanem azt is, hogy milyen utat fog bejárni a vállalkozásod hosszabb távon.

Hozz idősoros adatokat, és támaszd alá velük a sztoridat!

Ahhoz, hogy ezt a jövőt hitelesen fel tudd vázolni, nem árt, ha vannak a kezedben ezt alátámasztó adatok. Érdemes tehát már idejekorán kellő figyelmet fordítani az adatgyűjtésre, az adatokat pedig (például egy éves jelentés formájában) rendszerezni és elérhetővé tenni a befektetőnek.

Az adatsorok kiválóak arra, hogy hitelesen vázold fel várakozásaidat a vállalat jövőjéről. Továbbá, mivel a befektetői oldal is elmélyedhet a számokban, és nem kell rákérdeznie egyes információkra külön-külön, sok időt meg is spórolhatsz a tárgyalás alatt.

Bizonyítsd a termék-piac illeszkedést!

A termék-piac illeszkedés (angolul product-market fit) azt az állapotot jelöli, amikor:

  • a termék/szolgáltatás valós értékajánlattal bír a célközönség számára,
  • az emberek hajlandóak a termékért/szolgáltatásért fizetni a pénzükkel és/vagy az idejükkel,
  • a piac elég nagy és érett ahhoz, hogy a terméket/szolgáltatást el lehessen adni,
  • valamint az üzleti modell hosszútávú és skálázható bevételszerzést irányoz elő.

Hogy ezt a startupod eléri-e, az fogja meghatározni azt, hogy a termék/szolgáltatás és az ahhoz kapcsolt üzleti modelled egy hosszútávon is fenntartható és skálázható utat képes-e bejárni, és meg tudja-e győzni a befektetőket a növekedési fázis finanszírozásáról.

Éppen ezért egy Series A tárgyalás előtt fontos alaposan átrágni, hogy mik azok a mérőszámok (például bevétel, ügyfélszám vagy ügyfélmegtartás), amikkel minden kétséget kizáróan tudod bizonyítani a befektetőnek, hogy elérted a termék–piac illeszkedést.

Arról, hogy hogyan érd ezt el, ebben a cikkünkben foglalkoztunk részletesen.

Kérdezz rá a befektető félelmeire!

A tét nagyságát tekintve nem csoda, ha alapítóként megfontoltan akarsz dönteni arról, hogy kitől és milyen feltételekhez kötve vonj be tőkét. A körültekintés azonban visszaüthet, ha kiderül: olyan befektetőre vesztegetted az idődet, és ültél le vele többször is tárgyalni, aki nem érdeklődik igazán a startupod iránt.

Éppen ezért érdemes már az elején megkérdezned a befektetői oldaltól: „Vannak-e félelmeid a startupommal kapcsolatban, ami miatt ódzkodsz befektetni? A pitchem után milyen érzéseid vannak, mivel kapcsolatban vannak kétségeid?”

Így már a tárgyalási folyamat elején kiderül, hogy mekkora a szakadék közted és az adott befektető között, és hogy ez a szakadék áthidalható-e – ha igen, hatékonyabban folytatódhat az egyeztetés, ha meg nem, akkor gyorsabban le lehet zárni a sehova sem tartó beszélgetést.

Építs bizalmat!

Egy Series A befektetési tárgyalás során tehát nagy szerepe van a szikár számoknak, de a nap végén van egy fontos tényező, ami nem csupán kvantitatív adatokból áll: ez a bizalom.

A bizalmat pedig leginkább a következetességgel és a szavahihetőséggel nyerheted el. Egyszerűbben: azt teszed, amit mondasz.

Megnyilvánulhat ez abban, hogy nem ígérsz felelőtlenül grandiózus eredményeket, hogy egyenes, asszertív kommunikációval igyekszel tisztázni a problémákat, hogy rámutatsz arra, hogy a korábbi befektetőid is azt kapták tőled, amit vártak, vagy hogy képes vagy hitelesen demonstrálni a szakértelmed és az elhivatottságod.

NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online

Magához térni látszik az európai VC-piac: egy évtizede nem volt olyan alacsony a startupok értékcsökkenése, mint most

A PitchBook adatai szerint a lefelé irányuló cégértékelések aránya 2025 első negyedévében csupán 12,39 százalék volt – míg két évvel ezelőtt ugyanezen adat az összes befektetési kör értékelésének majdnem 18,5 százalékát tette ki.

Bővebben

Miért éri meg magyar startupperként részt venni egy nagy nemzetközi technológiai expón?

Szinte közhelyszámba megy, hogy egy nagy technológiai rendezvényen mennyi kapcsolatra lehet szert tenni – de pontosan milyenekre? Miről beszélgetnek ilyenkor a startupok képviselői, milyen konkrét lehetőségeket vázolnak fel nekik, és mennyi időbe telik, mire a cég ebből tényleges hasznot láthat. Az első GITEX EUROPE kiállítás magyar résztvevőit kérdeztük.

Bővebben