Hirdetés

Hét tipp arról, hogy hogyan beszélj a bukásaidról a vállalatodban

Az emberek hibáznak, de ahelyett, hogy emiatt szégyenkeznénk, inkább tanulnunk kéne a kudarcainkból. Hogyan lehet ezt megtenni vállalati környezetben? A londoni Google Campus egykori vezetője, Sarah Drinkwater ad tippeket arról, hogy hogyan érdemes úgynevezett failcon-okat szervezni.

Elbukni akár vállalkozóként, akár befektetőként nem könnyű dolog, ahogy erről beszélni sem az. Pedig az üzleti életben és a startup-ökoszisztémában sokat fejlődhetünk, ha merünk a kudarcainkról megnyílni – ezt vallja Sarah Drinkwater, a londoni Google Campus egykori és a Common Magic nevű VC jelenlegi vezetője. Ahogyan az üzletasszony fogalmazott:

„Londonban és egész Európában még mindig stigmatizálják azokat az ötleteket, amik nem működnek. Nem kell dicsőítenünk a szenvedést, de intenzív élmény meghallgatni a sebezhetőségükről megnyíló társainkat. Ezekben a történetekben megtalálhatod a humort, ha közösségileg élitek meg. Reflektálhatsz rájuk, tanulhatsz belőlük, majd elengedheted őket ahelyett, hogy a szégyenbe merülnél.”

Azonban nem mindegy, hogy a kudarcokról szóló sztorikat hogyan osztják meg egymással az emberek, és nem árt, ha ennek megvannak a maga keretei. Sarah Drinkwater épp ezért szervez ilyen eseményeket – például a Google-nál vagy az Omidyar Network befektetőcégnél. A Sifted riportere a médium hírlevelében szedte össze az úgynevezett failcon-ok szervezőjének tippjeit arról, hogy hogyan érdemes vállalati környezetben a kudarcokról beszélni.

1. Alulról szerveződjön a kudarcok megosztása!

Biztos sokak élménye volt, hogy a cég felsővezetése kezdeményezett egy ismerkedős reggelit, egy lazább programot, ami végül erőltetettnek, kínosnak hatott, és nem oldódtak fel a résztvevők. Ez nem azt jelenti, hogy a cégvezetők ne vethetnék fel a kudarcok megosztását mint ötletet, de a szervezést és az előadók kiválasztását érdemes ráhagyni a ranglétra alsóbb fokán lévő kollegákra.

2. Tisztázzuk előre, hogy miről szól a failcon!

Egy ilyen eseménynek támogatónak és szórakoztatónak kell lennie egyszerre. Nincs helye a „bukástörténetbe” csomagolt hencegésnek, ahol az előadó csak azért is azt hozza ki, hogy mennyire sikeres a munkájában. Ahogy az öncélú kesergésnek sem szabad teret engedni. Egy failcon legyen az őszinteség fóruma, ahol a kudarctörténetekben is megtalálják az emberek a jó kedvet és a humort.

3. Az előadóknak adjunk egy struktúrát a prezentációjuk elkészítéséhez!

Egy jó failcon-on nincsen freestyle: a kiválasztott előadóknak 5-7 perces időkeretben egy limitált számú diából álló prezentációt kell készíteniük, amiben a következőkre térnek ki:

  • Mit akartak elérni?
  • Mi ment rosszul?
  • Mi volt a bukás folyamata?
  • Mi volt a bukás hatása?
  • Milyen tanulságokat lehet levonni?
Sarah Drinkwater, a failcon-ok szervezője a Google-nál. Forrás: Sarah Drinkwater / LinkedIn

4. Mutassanak példát a vezetők, meséljenek ők először a kudarcaikról!

A failcon-ok célja nemcsak a közös tanulás, hanem a vállalati kultúra építése is, ami nem a tapasztalatlanabb, junior munkaerőre égeti rá a bukás bélyegét. Pont hogy azt kell megmutatni, hogy a senior és vezető kollegák is hibáznak, és őszintén el tudják mondani, ha ők okoztak veszteséget a cégnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy a junior kollegák nem szólalhatnak meg, de érdemes mindenképp a vezető pozícióban lévő embereknek először megnyílniuk.

5. Bátorítsd a bukásukról beszámoló kollegáidat!

A hibákból sokkal könnyebb tanulni, ha a környezeted is megértő veled. Ebben az értelemben érdemes ünnepelni a kísérleteket, még akkor is, ha kudarccal végződtek: biztatni az elbukókat, hogy legközelebb jobban fogják csinálni, és rámutatni arra, hogy milyen jó felismeréseik születtek a kudarc megélése során.

6. Ha még nincs bevett gyakorlat a bukások megosztására, először kicsiben kísérletezz!

Előfordulhat, hogy a failcon nem úgy sikerül, ahogyan kéne – éppen ezért érdemes először kicsiben, mondjuk csak egy részleg munkavállalóival tesztelni, hogy az adott formátum mennyire működik. Ha már egy kisebb szervezeti egységben értik, hogy mire jó ez a koncepció, és partnerek a részvételben, érdemes kiterjeszteni a failcon-okat más szervezeti egységekre, akár a cég egészére is – ez esetben viszont ügyelni kell arra, hogy a vállalat minden részéről, területéről szülessenek bukástörténetek.

7. Tedd rendszeressé a failcon-okat!

A failcon műfajának akkor van igazán értelme, ha az nem egyszeri esemény, hanem egy rendszeres időközönként – például negyedévente – megismételt eseménysorozattá alakul.

NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online

Magához térni látszik az európai VC-piac: egy évtizede nem volt olyan alacsony a startupok értékcsökkenése, mint most

A PitchBook adatai szerint a lefelé irányuló cégértékelések aránya 2025 első negyedévében csupán 12,39 százalék volt – míg két évvel ezelőtt ugyanezen adat az összes befektetési kör értékelésének majdnem 18,5 százalékát tette ki.

Bővebben

Miért éri meg magyar startupperként részt venni egy nagy nemzetközi technológiai expón?

Szinte közhelyszámba megy, hogy egy nagy technológiai rendezvényen mennyi kapcsolatra lehet szert tenni – de pontosan milyenekre? Miről beszélgetnek ilyenkor a startupok képviselői, milyen konkrét lehetőségeket vázolnak fel nekik, és mennyi időbe telik, mire a cég ebből tényleges hasznot láthat. Az első GITEX EUROPE kiállítás magyar résztvevőit kérdeztük.

Bővebben