Hirdetés

Három tipp a pitch-edhez, amivel leveheted a lábáról a befektetőt

Mondd el, miért most van szükséged a befektetésre, helyezd előtérbe az ügyfeleid történetét és legyen terved a termék hosszútávú értékesíthetőségéről – ezeket javasolja a globális befektető cég vezetője a startuppereknek, ha tőkebevonásért pitch-elnek.

A korai életszakaszban lévő startupokra „hatalmas nyomás nehezedik, hogy felmutassanak egy életképes terméket, befektetői találkozókat szervezzenek és biztosítsák a projekt folytatásához szükséges forrásokat – mindezt nyaktörő sebességgel megugorva” – ezzel a felütéssel indokolja a jó befektetői pitch fontosságát Rebecca Liu-Doyle, az amerikai magán- és kockázatitőke-befektető cég, az Insight Partners ügyvezető igazgatója. A cégvezető a TechCrunch oldalán egy befektetői pitch három elemét nevezi meg, amikre érdemes figyelni a sikeres tőkebevonás érdekében.

Koncentrálj arra, hogy miért pont most kéred a befektető pénzét!

Ahogyan Rebecca Liu-Doyle kifejti, befektetőként nem pusztán azt kell mérlegelni, hogy a piaci problémára, hiányosságra a startup által kínált megoldás miért alkalmas, hanem azt is, hogy egy befektetéssel el lehet-e érni a kívánt, gyors növekedést, a termék vagy szolgáltatás be tud-e törni az azonosított piaci résbe.

Hogy a potenciális befektető ezzel kapcsolatos aggályait eloszlasd, startupperként a pitch-ben érdemes nagy hangsúlyt fektetned arra, hogy miért éri meg neki pont most, pont ebbe az ötletbe pénzt ölnie.

Így egy jó pitch kitér arra, hogy a piac aktuális állapota hogyan segíti a megoldás gyors elterjedését. Lehet ez az adott területen, iparágban bekövetkező szervezeti változás, a fogyasztói szokások radikális átalakulása vagy akár egy új technológia megjelenése a piacon, amely alapjaiban képes átírni a játékszabályokat.

„A »miért pont most?« kérdés megválaszolása döntő fontosságú a kockázatot ellensúlyozó növekedési pálya realizálásához” – írja az Insight Partners vezetője.

Az ügyfelek élményein keresztül meséld el önmagad!

Rebecca Liu-Doyle szerint ritka, hogy a befektető ugyanazzal a háttérrel és megértéssel rendelkezzen a szóban forgó iparágról, annak jellemzőiről és a piaci problémára hozott megoldásról, mint aki előadja azt. Sok startupalapító fókuszál arra egy pitch-ben, hogy beszéljen a termékről, annak vonzerejéről vagy éppen a versenytársakról. Ezek természetesen elengedhetetlen elemei egy pitch-nek, de rengetegen esnek abba a hibába, hogy a megfelelő kontextus felvázolásának hiányában nem képesek megfogni a befektetőt.

Rebecca Liu-Doyle, az Insight Partners ügyvezetője igazgatója (a kép bal oldalán) a cég 2023. márciusi Sourcing Summit rendezvényén. Az Insight Partners 2023. június végén több mint 80 milliárd dollárt kezelt, a 800+ vállalatot magába foglaló portfóliójában nagy növekedési potenciállal rendelkező technológiai, szoftver- és internetalapú megoldásokat kínáló startupok és scaleup-ok szerepelnek. Forrás: Insight Partners / Instagram

Ezért érdemes a narratív történetmesélésre időt szánni, ami a legátélhetőbben az ügyfelek élményein keresztül ragadható meg. Ahogy Rebecca Liu-Doyle írja:

„Az ügyfelek történetei sokkal érdekesebbek, mint bármilyen dia és egy csapásra több különböző kérdésre is választ adnak: Kik az ügyfeleid? Mi érdekli őket? Hogyan oldották meg a szóban forgó problémát a te megoldásod előtt? Mi a probléma a világ jelenlegi működésével? Mik voltak az alternatív megoldások? Hogyan találtak meg téged? Miért választottak téged?”

Ahogyan az Insight Partners vezetője összegzi: egyetlen, jól átgondolt és végigvitt történet nyilvánvalóvá teheti, hogy az adott startup megoldása miért ítéltetett sikerre, és így miért érdemes abba befektetni.

A terméked eladása mellett ne feledkezz el a piacra lépési stratégiáról sem!

Sok alapítónak van reflexből válasza arra a kérdésre, hogy miben más, miben jobb az ő megoldása a versenytársakhoz képest. Azonban arra a kérdésre már, hogy hosszútávon hogyan lesz a megoldás nyereséges, sokkal kevesebb csípőből jövő válasz születik.

Pedig befektetői szemszögből – mint arra Rebecca Liu-Doyle felhívja a figyelmet –  ez is kulcsfontosságú: nemcsak azt kell bizonyítani a pitch előadójának, hogy az általa kínált megoldás jó a jelenben, hanem azt is, hogy van terve ennek kiaknázására a jövőben. Nemcsak azt kell kifejteni, hogy mit adsz el, hanem azt is, hogy hogyan adsz el. Azaz az átgondolt piacra lépési stratégiát is fel kell vázolni a befektetőnek.

Az Insight Partners igazgatója szerint ennek kulcsa a termékjellemzőkben keresendő. 

Azt érdemes végigjárni, hogy például a termék értéke hogyan fog növekedni az ügyfélkör bővülésével. Vagy hogy a termék hogyan fog beépülni az ügyfelek mindennapjaiba és az általa használt rendszerekbe. Netalán maga a termék hogyan fog az ügyfél mindennapjait meghatározó rendszerré válni, ami nélkül már nem fogja tudni elképzelni az életét.

Ha startupperként fel tudod vázolni a befektetőnek ezt a hosszútávú stratégiát, jövőképet, máris könnyebben meg tudod győzni, hogy neki is nyeresége lesz az ötletedbe való befektetésből.

NYITÓKÉP: Pitch-elő hallgató a Hungarian Startup University Program (HSUP) 2022-es Demo Day eseményén. HSUP – Hungarian Startup University Program / Facebook

Magához térni látszik az európai VC-piac: egy évtizede nem volt olyan alacsony a startupok értékcsökkenése, mint most

A PitchBook adatai szerint a lefelé irányuló cégértékelések aránya 2025 első negyedévében csupán 12,39 százalék volt – míg két évvel ezelőtt ugyanezen adat az összes befektetési kör értékelésének majdnem 18,5 százalékát tette ki.

Bővebben

Miért éri meg magyar startupperként részt venni egy nagy nemzetközi technológiai expón?

Szinte közhelyszámba megy, hogy egy nagy technológiai rendezvényen mennyi kapcsolatra lehet szert tenni – de pontosan milyenekre? Miről beszélgetnek ilyenkor a startupok képviselői, milyen konkrét lehetőségeket vázolnak fel nekik, és mennyi időbe telik, mire a cég ebből tényleges hasznot láthat. Az első GITEX EUROPE kiállítás magyar résztvevőit kérdeztük.

Bővebben